Rozhovor s pedagógom Zvukovej tvorby Mgr. art. Róbertom Szabóm ArtD. na SŠUPAT

Autor: Ján Slovák | 15.1.2020 o 10:28 | (upravené 15.1.2020 o 10:47) Karma článku: 1,00 | Prečítané:  249x

Krátky rozhovor o predmete Zvuková tvorba vrámci štúdijného odboru Obrazová a zvuková tvorba – kamera, zvuk,strih a štúdiného odboru Animovaná tvorba na Súkromnej škole umeleckého priemyslu animovanej tvorby.

Mgr. art. Róbert Szabó ArtD.
Študoval na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU, kde absolvoval aj doktorandské štúdium, ktoré ukončil dizertačnou prácou na tému: Zvukové majstrovstvo v digitálnom prostredí. Pracoval ako zvukový majster v Slovenskom rozhlase, neskôr v Slovenskej televízii a v rôznych postprodukčných spoločnostiach. V súčasnosti sa okrem zvuku venuje  aj obrazovému strihu v STV. Ako zvukár alebo strihač spolupracuje na rôznych televíznych reláciách, animovaných filmoch a študentských filmoch. V SŠUP animovanej tvorby vyučuje Zvukovú tvorbu, softvér Adobe Audition.

 

 

 

 

  • Ahoj Róbert, pripravoval som sa na tento rozhovor a čítal som si učebné osnovy a tematické plány Zvukovej tvorby a zistil som, že Zvuková tvorba je neuveriteľne rozsiahla, týka sa práce v rozhlase, televízií, filme a nahrávania hudobných koncertov, dabingu atď. Poraď mi, kde začať. S čím začínate vo výuke Zvukovej tvorby v prvom ročníku Obrazovej a zvukovej tvorby na SŠUP animovanej tvorby vy? 

Zvuková tvorba, ako taká, je veľmi rozmanitá. O zvukovej tvorba môžeme hovoriť napr. v rámci rozhlasu, televízie, filmu, ale aj hudobného a herného priemyslu. Predmet zvuková tvorba na našej škole je zameraná hlavne na oblasť audiovízie, čiže na zvuk spojený s obrazom. Tento predmet absolvujú študenti odborov Obrazová a zvuková tvorba a Animovaná tvorba.

 

  • Disponuje škola ruchovým archívom, aké druhy ruchov poznáme a, prosím ťa, čo to znamená ruchová dramaturgia? 

Ďalším dôležitým prvkom zvukovej skladby audiovizuálneho diela sú ruchy. Pomocou ruchov môžeme dotvoriť atmosféru scény. Každý z nás si vie predstaviť zvuky letného parku alebo rušnej ulice. Pomocou ruchov vieme podporiť aj dramatický náboj obrazu, tu si môžeme predstaviť napr. hororové zvuky, rôzne vŕzgania, praskania atď. Naša škola disponuje rozsiahlym ruchovým archívom, ktorý je študentom plne k dispozícii.

  • Aké zvukové zariadenia a programy majú študenti Obrazovej aj zvukovej tvorby na škole k dispozícii?

Na našej škole máme aj zvukové štúdio, kde si študenti môžu osvojiť základy práce na takomto pracovisku. Školské zvukové štúdio sa skladá z dvoch miestností – zvukovej réžie a zo samotného štúdia.  V réžii sa nachádza zvuková technika ako napr. počítač, prevodník, mixpult, obrazové a zvukové monitory. V rámci štúdia máme odhlučnenú kabínku na nahrávanie hovoreného slova, čiže komentáru alebo dialógu a v druhej časti je priestor na nahrávanie tzv. synchrónnych ruchov priamo na obraz. Vo zvukovom štúdiu, ako aj v triedach, kde prebieha vyučovanie, používame softvér Adobe Audition.

 

  • Disponuje škola ruchovým archívom, aké druhy ruchov poznáme a, prosím ťa, čo to znamená ruchová dramaturgia? 

Ďalším dôležitým prvkom zvukovej skladby audiovizuálneho diela sú ruchy. Pomocou ruchov môžeme dotvoriť atmosféru scény. Každý z nás si vie predstaviť zvuky letného parku alebo rušnej ulice. Pomocou ruchov vieme podporiť aj dramatický náboj obrazu, tu si môžeme predstaviť napr. hororové zvuky, rôzne vŕzgania, praskania atď. Naša škola disponuje rozsiahlym ruchovým archívom, ktorý je študentom plne k dispozícii.

  • Aké zvukové zariadenia a programy majú študenti Obrazovej aj zvukovej tvorby na škole k dispozícii?

Na našej škole máme aj zvukové štúdio, kde si študenti môžu osvojiť základy práce na takomto pracovisku. Školské zvukové štúdio sa skladá z dvoch miestností – zvukovej réžie a zo samotného štúdia.  V réžii sa nachádza zvuková technika ako napr. počítač, prevodník, mixpult, obrazové a zvukové monitory. V rámci štúdia máme odhlučnenú kabínku na nahrávanie hovoreného slova, čiže komentáru alebo dialógu a v druhej časti je priestor na nahrávanie tzv. synchrónnych ruchov priamo na obraz. Vo zvukovom štúdiu, ako aj v triedach, kde prebieha vyučovanie, používame softvér Adobe Audition.

 

  • Akú ďalšiu prax získavajú študenti na predmete Zvuková tvorba ?

Študenti odboru Obrazová a zvuková tvorba v rámci predmetu Zvuková tvorba získavajú aj niektoré zvukárske remeselné zručnosti, napríklad pri nahrávaní dialógov s metódou tzv. kontaktného snímania zvuku. Na týchto cvičeniach sa naučia používať zvukárske zariadenia pre nahrávanie zvuku mimo nahrávacieho štúdia, ako sú mikrofóny, teleskopická mikrofónna tyč (vo zvukárskom žargóne šibenica) a audiorekordér. Veľmi dôležitou súčasťou týchto cvičení je aj práca v štábe, kde si študenti uvedomujú vzťah medzi jednotlivými profesiami na pľaci, ako je režisér, kameraman a zvukár. 

  • Vysvetli prosím rozdiel medzi analógovým a digitálnym zvukom ?     

Na vyučovacích hodinách sa snažím odovzdávať svoje skúsenosti, ktoré som získal v praxi či už v rozhlase alebo televízii. Pre dnešných študentov znie až neuveriteľne, že ešte pred nie až tak dávnou dobou, rozhlasové vysielanie prebiehalo z analógových nosičov, ako sú gramofónové platne a magnetofónové pásy. Práve prechodu na digitálnu technológiu a novým možnostiam s tým spojeným, som sa venoval v mojej dizertačnej práci na VŠMU.
 

  • Máš víziu, kam by si chcel rozvinúť zvukovú tvorbu na Súkromnej škole umeleckého priemyslu animovanej tvorby ? 

Jednou z mojich vízií v rámci našej školy je vytvorenie školského rádia, kde by sa mohli študenti realizovať v rôznych oblastiach. Aby sa rozhlasové vysielanie mohlo uskutočniť, sú potrební redaktori, dramaturgovia, hudobní dramaturgovia, „spíkri“, zvukári....  Verím, že pomocou mojich úžasných kolegov učiteľov sa tento projekt podarí v budúcnosti uskutočniť.

Ďakujem ti Róbert za rozhovor...

Mgr.art. Ján Slovák

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi (stĺpček šéfredaktorky)

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Za Kollára sa musia hanbiť všetci

Boris Kollár sa nikdy nemal stať predsedom parlamentu.


Už ste čítali?